
 
   
   FEATURE DOCUMENTARY  |   80 min    |    57 min    |    HD108050i 
 ___________________________________________________________________________________________ 
 

 PUBLICITY THEATRICAL BOOKINGS DISTRIBUTOR 

 

 TRACEY MAIR PUBLICITY PAUL BRENNAN RONIN FILMS 
 PO Box 2506 Ph: 0411 366 916 PO Box 680 
 Byron Bay NSW 2481 Email: ptb@bigpond.net.au Mitchell ACT 2911 
 

 Ph: 02 6680 7106  Ph: 02 6248 0851 
 Fax: 02 6680 7108 
 Mb: 0419 221 493  Fax: 02 6249 1640 
 Email: traceym@tmpublicity.com  Email: admin@roninfilms.com.au 



 
 
The Myanmar Times copy censored by Press Scrutiny Board 2010 

 
 
Log Line  
 
What sort of journalist owns a newspaper in one of the most repressive 
countries on earth – Burma? Australian publisher Ross Dunkley’s battle to 
survive in one of the most repressive countries on earth.   
 
 
The Story   
 
DANCING WITH DICTATORS is a film about Burma from the inside and the 
battle for control of a newspaper, The Myanmar Times. Burma was renamed 
Myanmar by the military junta back in 1989. Central to the story is Australian 
publisher Ross Dunkley, an unusual man, dedicated, energetic, a strange mix 
of pragmatism and idealism who started and 49 % owns The Myanmar Times 
which comes out weekly in both English and Burmese.  Like all media in 
Myanmar the paper is heavily edited by the military censor - The Press 
Scrutiny Board.  
 
The film-makers were initially intrigued as to what sort of journalist starts a 
newspaper in one of the most repressive countries on earth? Dunkley came to 
Burma at a time when a more liberal attitude was in the air with some 
influential generals wanting the country to open up. He started the paper with 
a young American educated Burmese, Sonny Swe, who had connections to 
the highest levels of government.  Four years after the paper was first 
published there was a hardline crackdown during which Sonny Swe was jailed 
for 14 years.  Ross Dunkley hung on by his finger nails but the junta forced 



him to accept a new local partner publisher Dr Tin Tun Oo who took over 
Sonny Swe’s 51% share holding.  Dunkley accepted fait accompli but refused 
to allow Dr Tin Tun Oo into the office except for monthly board meetings.  A 
time bomb started ticking that has taken eight years to explode. 
  
 

 
 
Ross Dunkley and staff at The Myanmar Times office Yangon. 

 
 
Burma has been isolated from the outside world ever since the military stole 
government from democracy icon Aung San Suu Kyi in 1990. The 
documentary is set against the background of the country’ s first election in 20 
years in 2010. After nearly 50 years of military rule the government will 
change from a monolithic military based administration to a supposedly 
civilian administration. Those outside the country see the election as a sham 
and that the military is simply changing uniforms. For many inside the country 
this is an opportunity they cannot afford to turn their back on – a chance for a 
new start no matter how limited.  Through the eyes of journalists both expat 
and Burmese the filmmakers are able to travel inside the election process and 
film on the streets with Ross and his staff. After massively manipulating the 
poll, the military backed USDP eventually claim a landslide victory with 80% of 
the vote. The disappointment inside the newsroom is palpable. 
 
The film-makers presence during the election did not go unnoticed and four 
days after the vote they are deported which focuses attention on Ross. 
Dunkley’s business partner Dr Tin Tun Oo uses the deportation against him in 
an attempt to take full control of the newspaper. Eventually Dunkley is 
arrested and charged with immigration offences. These charges are then 
linked to accusations that he drugged and assaulted a sex worker. 
 



Dunkley appears in court on almost a weekly basis for nearly four months. 
Originally the police and the sex worker were trying to shake him down but the 
charge was taken up by government with a view to taking over full control of 
the paper. The foreign investors regroup while  Dr Tin Tun Oo takes over 
Ross’ position as CEO. After nearly seven weeks in Burma’s notorious Insein 
prison Dunkley is released with bail posted by TTO. The weekly court 
appearances continue. At one point Dunkley thought he would be acquitted 
and granted a visa. 
 
“ After about a dozen appearances in front of the judge, 47 days in prison and 
a tension fuelled lead up to my arrest it will thus be over, ending what I can 
only describe as one of the most excruciating experiences in my life and 
finishing yet another chapter in my eventful career on the frontline as an editor 
and publisher”. Ross Dunkley. 

 
But no it isn’t over.  The process rolls on for another eight appearances where 
he is acquitted on three charges but found guilty of causing simple hurt and 
an immigration offence. He is appealing the simple hurt conviction. He 
believes he will be granted a visa to return to Myanmar and he has plans to 
regain control of the company and achieve his dream of breaking the state run 
monopoly that delivers the nations one daily newspaper and publish The 
Myanmar Times as a daily.  
 

 
 
Filming with Ross Dunkley and newspaper staff on Election Day 2010. 



 

One Paragraph 
 
 
DANCING WITH DICTATORS is a film about the struggle for control of MCM, 
the only media company in Burma with any foreign investment. Australian 
publisher Ross Dunkley started and owns 49% of Burma’s leading newspaper 
The Myanmar Times. The paper comes out weekly in both Burmese and 
English and like all media in the country it is heavily censored. What sort of 
journalist owns a newspaper in one of the most repressive countries on earth? 
Against the background of the country’s first election in 20 years we travel 
inside this closed and frightened society. The government has forced a 51% 
partner on Dunkley and after the election their enmity comes to a head. 
Dunkley is arrested and charged with immigration offences linked to 
assaulting a woman. We follow his weekly court appearances.  He spends 
seven weeks in Burma’s notorious Insein prison before being bailed. After 20 
court appearances Ross Dunkley is now free and he is plotting to not be the 
last foreign publisher in Burma!  
  
 
 
 
 

 
 
Ross Dunkley escorted to court 2011 

 
 



Director’s Statement  
  
 
Twelve years ago, Helen Barrow and I made THE POST about the Phnom 
Penh Post newspaper in Cambodia. We wanted to re-visit the film in light of 
the recent Khmer Rouge trials. However, we found that the paper had 
changed ownership and is now owned by an Australian, Ross Dunkley who 
also owns the Myanmar Times. We learnt that Burma was about to hold it’s 
first election in 20 years and we realised that the bigger and more challenging 
story lies there. Here is one of the most repressive countries on earth and we 
were intrigued as to what sort of man would do business with the notorious 
generals? 
 
 We asked Ross Dunkley if we could come and film inside The Myanmar 
Times and to our surprise he agreed. Ross’ agreement was not without risk 
for him and his business.  I think he agreed for three reasons: 1. He was 
aware that change would not take place overnight but he honestly believed a 
new more liberal Burma was on its way and he wanted the world to know. 2. 
He wanted us there to record him achieving one of his dreams, his paper 
moving from being published weekly to daily. 3. He wanted us there as he 
solved an ongoing problem and found a new local partner. 
 
 Unfortunately for Ross, to date, none of these things have happened. When 
we started filming I had no idea that the battle for control of the company 
would be the films major theme or that Ross would end up in such dire 
circumstances. 
 
At first we found it hard to film outside the office. Our presence did not make 
everyone happy.  Although most Burmese staff supported the aspiration to 
make a film about the election through the eyes of Ross and the paper, when 
it came to us going out on the streets with reporters some made it difficult – 
basically they were scared. Those who welcomed us along ensured they were 
covered in terms of permissions from management and Ross. Small acts of 
every day bravery mean so much.  
 
 
After the election, we were deported and managed to leave the country with 
40 hours of material.  We thought we might have had a movie at that stage 
but then Ross Dunkley was arrested.  It was deeply disturbing in that we knew 
our deportation had played some part in his troubles. At the same time we 
sensed that the story was just beginning.  
 
 



 
 
Ross Dunkley surrounded by media after final court appearance June 30 June 2011 
 
 
 

 
 

Producer/ Camera: Helen Barrow. Director: Hugh Piper. 



Creative Team 

 
Writer, Director, Sound: Hugh Piper 
 
Hugh Piper’s recent documentaries include: MR SIN - THE ABE SAFFRON 
STORY- a tale of black mail and corruption at the highest levels. CRACKING 
THE COLOUR CODE - he wrote and directed this multi disciplinary journey 
through the science, anthropology, history and culture of colour for European 
and Australian television. CRIME SCENE BANGKOK is about flamboyant 
personality Dr Porntip Rojanasunan and her quest to reform the Thai forensic 
system, made for National Geographic. SUBMARINERS is a six parts TV 
series about a four month journey on HMAS Rankin, one of Australia’s 
controversial Collins Class submarines. A CASE FOR THE CORONER is a 
six part TV series about the work of the NSW Sate Coroner, John Abernethy 
involving inquests, forensic investigations and autopsies as families and 
friends look for answers to unexplained deaths. HAPPINESS centres on “the 
Happiest Man on Earth” - Tibetan monk Matthieu Ricard and his journey from 
Nepal to the science labs of Madison Wisconsin to measure how mental 
health and happiness is improved through deep meditation. Earlier works 
include THE POST a film about the reporters on Cambodia’s leading English 
language newspaper The Phnom Penh Post. 
 
 
 

 
 
Hugh Piper- Director and Helen Barrow Producer/Camera 
 

 
 



Producer, Director of Photography: Helen Barrow 
 
Helen Barrow has worked as an independent documentary maker for the last 
20 years. As a producer and director her stories have been screened on ABC, 
SBS, National Geographic, Discovery Asia and USA, BBC, Channel 4. Her 
interest lies in stories about people who are challenged by life and their 
response to that challenge. Titles include: MR SIN - THE ABE SAFFRON 
STORY- Producer/Camera (ABC). OPERATION BABYLIFT - 
Producer/Camera (SBS). HIRED ASSASSINS-Political Cartooning in 
Australia, Producer/Director (ABC). THE POST- Producer/Camera (ABC). 
NEVER SAY DIE MATILDAS -Director (SBS). KICK FIGHTERS 
Director/Camera/Co-Producer (National Geographic). SIX DEGREES-CITIES 
-Director (Discovery/SBS).  Prior to establishing her self as an independent 
documentary maker Helen worked full time for ABC TV as a cinematographer 
for 10 years.  
 
 
Editor : John Pleffer ASE 
 
John’s extensive editing credits range from the Gold Walkley winning "COP IT 
SWEET" to the AFI winning "FRONTIER" and the Logie awarded 
"DYNASTIES" ; including films as diverse as Jim Sharman's "BURNING 
PIANO", David Goldie’s "NOBODY’S CHILDREN" , Barry Humphries 
“FLASHBACKS”, Mark Gould's "MOULIN ROUGE GIRLS" and the ratings 
busting series "FAMILY FORTUNES", "PEKING TO PARIS" and 
"OPERATUNITY OZ". In 2009 he edited the acclaimed series “THE 
HOWARD YEARS”. In 2010 he cut the 7 part series “FAMILY 
CONFIDENTIAL” . 
 
 
Composer : Guy Gross 
 
Guy is a multi award winning Australian film and television composer and 
recipient of the 2009 APRA/AGSC International Achievement Award, 
considered the most prestigious accolades for an Australian screen 
composer. 
 
From his British Academy Award (BAFTA) nominated score to the 
international hit "THE ADVENTURES OF PRISCILLA, QUEEN OF THE 
DESERT" to the US hit SCI-FI series "FARSCAPE", his film scores cover a 
huge variety of styles.  Guy’s film music has been performed in concert by the 
Sydney, Melbourne and Queensland Symphony Orchestras. 
 
His works for television include scores for the tele-movies: A MODEL 
DAUGHTER - THE KILLING OF CAROLINE BYRNE, JOANNE LEES: 
MURDER IN THE OUTBACK, SCORCHED, documentaries: THE HOWARD 
YEARS, THE PRIME MINISTER IS MISSING and WHO KILLED DR BOGLE 
AND MRS CHANDLER? and multi award winning series EAST WEST 101. 



 
 

 
 
The Myanmar Times office -Yangon 

 
 
 
Burma Background  
 
In colonial times there had been a flourishing newspaper tradition in Burma in 
both English and Burmese.  The military first took full control of the country in 
a coup in 1962. They instigated “ The Burmese Way to Socialism” and 
introduced a single party state nationalising the economy and banning all 
independent newspapers. After years of repressive control, in 1987 a 
currency devaluation wiped out people’s savings and anti government 
protests and riots erupted and in the following year thousands of people were 
killed on the streets of Rangoon. 
 
Around this time Aung San Suu Kyi  returned to Burma to look after her ailing 
mother.  She drew national attention, as  her father Aung San was a 
nationalist leader considered the father of modern Burma. Aung San was 
assassinated in 1947. His only daughter soon came to occupy a place in the 
people’s hearts and she became a political leader with her National League 
for Democracy. Aung San Suu Kyi has spent  brief periods  free but has been  
under house arrest for most of the last 20 years. In 1989,  the Generals 
changed the country’s name from Burma to Myanmar and the capital city from 
Rangoon to Yangon. 
 
To assuage international concern about the junta’s violence in 1988 an 
election was held in 1990.  In spite of Aung San Suu Kyi being under house  



 
 
Printing The Myanmar Times in Yangon 
 
 
 
 
arrest,the NLD won in a landslide with 90% of the vote. The army simply 
ignored the result and took back power. 
 
Ross Dunkley started the Myanmar Times during a period of relative 
liberalism in the year 2000. That period ended with a hardliner crackdown in 
2004. In September 2007, due to escalating fuel prices and the junta 
removing tariffs on kerosene protests broke out on the streets of Yangon. 
Monks and protestors were shot by soldiers – no one knows how many died. 
Currently there are well over 2000 political prisoners in jails around the 
country. 
 
The first election in 20 years was held in November 2010. The military 
ensured victory for themselves and the military backed USDP and laid claim 
to  80% of the vote. All the same many inside the country see the change 
from a single party military dictatorship to a civilian administration as the first 
step towards some small measure of democratic reform. But to date, there is 
very little to suggest that anything other than more of the same is the order of 
the day, while some say they situation is even worse. 
 
 



 
 
Ross Dunkley, holding Myanmar Times newspaper outside of  Phnom Penh office Cambodia July 2011 

 
 
CHARACTER PROFILES  
 
 
Ross Dunkley. Australian 54 - raised on a cattle station in outback Western 
Australia Ross won Australia’s chief journalism award The Walkely before 
starting up his own rural newspaper. He became editor of the Vietnam 
Investment Review in Hanoi the first foreign owned newspaper paper in the 
country.  Money was made there and he moved onto start The Myanmar 
Times   in Burma in the year 2000. Feeling the need to diversify he bought the 
Phnom Penh Post three years ago. Ross has no doubts about the worthiness 
of his businesses and his aspirations. Like all adventurous capitalists he 
wants his businesses to prosper and believes that hard work leads to success 
and with that comes wealth not just for him but his workers and the countries 
he wants to contribute to. Ross believes that economic engagement is a 
better way to bring change to a troubled country than isolation and sanctions. 
  
 
Geoffrey Goddard. Australian 58 – Myanmar Times world editor. Geoffrey 
has been a journalist in Asia for half of his 40 years in journalism including  
Thailand, Burma  Cambodia Singapore and during his six months in China the  
Tiananmen Square crackdown took place.  After the imprisoning of Aung San 
Suu Kyi. he had promised he would not return to Burma. All the same he was 
back in Melbourne when he saw an ad for Senior Editor at Myanmar Times 
and couldn’t resist applying.  “It was one of the best decisions I have made, 
though it has not been without a high emotional cost. ”   
 



U Zaw Myint. Burmese 50 - Editor Myanmar Times   Myanmar language 
edition. Zaw Myint graduated from Yangon University majoring in law. He 
started in journalism at the New Light of Myanmar, a creaky government run 
Stalinist relic that publishes the country’s only daily paper.  He left the New 
Light in 2001 and worked for several sports publications before leaving 
journalism to work in trademark and patent law. He started with the Myanmar 
Times in 2005 writing sport then gained gradual promotion to news editor. 
Myanmar language edition.  
 
 
Myo Myo. Burmese 30 - journalist. For the last 5 years Myo Myo has worked 
at the Myanmar contributing to both the English and Myanmar language 
editions of the newspaper. Before training as a journalist Myo Myo worked as 
a teacher and tutor in Yangon and lives with her family.  After surviving 
Cyclone Nargis, the family moved to  a village 2 hours from the central 
Yangon.  
 
 
Tom Kean. Australian 24 - Myanmar Times news editor. Tom joined the 
paper aged 21, straight out of journalism school in Melbourne two months 
after the Saffron Revolution in 2007. “They were looking for somebody 
experienced but at the time there were not a lot of contenders”. Since then he 
has become Features Editor, Deputy News Editor and now News Editor. Over 
his time in Burma Tom has developed a love for the country and is learning 
the language. His knowledge of the workings of government and Burmese 
culture is deeply impressive.  



 

 
 
Facing camera: Zaw Myint( L) Editor Myanmar Language edition and Tom Keen(r) Editor English 
language edition  interviewing a candidate on election day. 
 

 
 
 
 

 
 
Tom Kean: Editor English language edition, The Myanmar Times. 

 
 



 
 
Ross Dunkley with senior management from The Myanmar Times 
 

 
 

 
 
Myo Myo - journalist 

 
 
 
 



 
 
Chris Davey Senior Photographer and Tom Keen Editor English language edition The  Myanmar Times 
 
 
 
 

 

 
 
The Myanmar Times - Front page 

 
 
 



 
 
Ross Dunkley with Dr Tin Tun Oo (center right)  and senior management of The Myanmar Times 

 
 
 
 

 
 
Front page of The Myanmar Times - censored copy 
 



 
  

           
 
 
Produced by:     Evershine 
 
Financed by:    Screen Australia 
      Screen NSW    
      Evershine 
 
International Distributor:   PBS International 
 
Australian Distributor:    Ronin Films 
 
Contact:      Evershine 
      Producer Helen Barrow    
      +61(0)409300040 
       evershine@ozemail.com.au 


